Zondag dag 2 - Royal Castle + Universiteitstuin - Reisverslag uit Warschau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu Zondag dag 2 - Royal Castle + Universiteitstuin - Reisverslag uit Warschau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu

Zondag dag 2 - Royal Castle + Universiteitstuin

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 Juli 2014 | Polen, Warschau

Rond een uur of 9 zijn we beneden gaan ontbijten. Het ontbijt was niet naar verwachting. Als je hier eet en in de supermarkt naar hun producten kijkt, zijn we luxe gewent in Nederland. Vooral het brood smaakt hier nergens naar en is kei droog. Ze serveren ook geen bruin brood, alleen spierwit.

We zitten beneden op een bank in de gemeenschappelijke ruimte. Ik schrijf wat we vandaag gegaan hebben, terwijl Jochem een spel speelt op de tablet. Buiten regent het en er breekt daarbij onweer door. Vanmorgen toen we bij het hostel weggingen brak het ook al los. Uit het niets hoorden we een harde knal, we schrokken behoorlijk. Een paar minuten later kwam het met bakken uit de luchtvallen. We konden onder een paar bomen schuilen gelukkig. Alleen regende zo hard dat het door de bladeren heen drupte. Bij mijn laatste slok ijskoffie zat wat extra water.

Tegenover de schuilplek stond een groot gebouw wat onze aandacht trok. Lang het hele gebouw klom klimop tegen de muur omhoog. We zagen ook mensen op het dak staan. Na eerst door te zijn gelopen, zijn we toch omgedraaid. Het dak op van dat gebouw, dat wouden wij ook wel! We liepen rond om het gebouw om er zo meer over te weten te komen. Het bleek een universiteitsbibliotheek te zijn met aan de achterkant een eigen tuin. Via de tuin belanden we bij een trap die schuin omhoog ging, het dak op. Vanaf het dak keek je uit over de Wisla. Ook zag je de topjes van de daken van het oude centrum. Op het dak was een hele tuin aangelegd met kleine boompjes, grassen, bloemen en planten. Er stond een ijzeren koepel bedenkt met planten en een overdekt pad bestaande uit achterelkaar geplaatste bogen omwikkeld met druivenplanten. (Het is trouwens de grootste en mooiste daktuin in heel Europa). De typische bibliotheekkenmerken van dit gebouw zijn op de gevel geplaatst, in de vorm van een boek met pagina’s met citaten in de belangrijkste talen van de wereld- cultuur.

Na de bibliotheektuin bezocht te hebben, zijn we doorgelopen naar het pleintje met de gekleurde huizen. Overdag zag het er nog mooier uit. Vandaag heel wat meer foto's geschoten dan gister. In het smalle steile straatje waar we langs omhoog liepen, hingen mooie grote lantaarns aan de muur. De huizen hadden verschillende kleuren met luikjes.

Aan het plein staat het Royal Castle van Warschau. Een groot kasteel met roze muren. De toegang was gratis vandaag, omdat het zondag is. In het kasteel volgden we de Royal Castle Route. Een route door verschillende kamers van het kasteel. In het kasteel hebben we verscheidene koningen gewoond met hun familie voordat het een musea werd. De laatste koning was koning Jan III Sobieski. In een van de vleugels van het kasteel verbleef zijn neef. Het kasteel is behoorlijk beschadigd geraakt door de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Polen heeft het kasteel daarna gerestoreerd. De huidige vorm van het kasteel is gebaseerd op de toestand van de 18de eeuw. Beneden in de kelder zaten zelf nog drie gaten in de muur.
Een aantal kamers in het begin van de route waren geheel van marmer gecombineerd met goud. In andere kamers hingen schilderijen. in er een paar mooie tussen zien hangen, geschilderd rond 1770. Ook viel het op dat er nog aardig wat schilderijen hingen van Nederlandse schilders. Zo ook een schilderij van Nijmegen en Den Haag.

Na de indrukwekkende en interessante route door het kasteel zijn we iets verder naar het Noorden gelopen. Hier kwamen we een op het oude plein uit. Het plein deed mij denken aan het plein in Riga, waar ons hostelkamerraam op uitkeek. Weer gekleurde huizen op een rij met oude bouwstijl kenmerken zoals, de trap, de klok, maar dan meer golvend en de schilderingen op de muur. Op het plein waren veel terrassen van restaurants die in elkaar over liepen. Achter het plein, richting het Noord-Oosten stond de oude stadsmuur. Via deze muur liepen we terug naar het plein met de gekleurde huizen (het kasteelplein) en het Royal castle. De zon brak door de wolken en de temperatuur steeg aanzienlijk. Langs het Royal Castle zijn we via een trap naar beneden gelopen. De weg waar we op kwamen hebben we gevolgd en zijn net zo lang doorgelopen totdat we op Tamkastraat waren. We kwamen op de hoek van het hostel uit. De weg waar we nu op liepen was zelfs vanaf ons balkon te zien. Dit keer zijn we dus wel in een keer goed gelopen.

In het hostel hebben we gedoucht en wat gedronken met een biscuitje uit de supermarkt erbij. 's Ochtends na het ontbijt hebben we de supermarkt bezocht. Hier kochten we flesjes drinken, koekjes, twee ijskoffie en vier appels. Ik had drie groene en een rode appel bij elkaar in een zakje op de band gelegd. Dit mocht blijkbaar niet, de kassière trok de zak los en woog de appels apart. Daarna pakte ze de appels in haar hand, waar ze om haar duim een vies verband had zitten. Het opgedroogde bloed zag je er nog op zitten. Vervolgens deed ze het weer in een nieuwe plasticzak. Op de kamer aangekomen heb ik de appels direct goed met zeep gewassen voor we ze durfden te eten. Alleen het idee al dat ze daar met haar vieze verbandhand aan had gezeten maakte ons al kotsmisselijk.

We lopen zo naar een restaurant, uitgezocht door Jochem. Vanavond blijven we lekker binnen. de koffers moeten weer gepakt worden. Morgen vertrekken we als het ontbijt op is, naar Krakau!