Maandag dag 3 - Onderweg naar Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu Maandag dag 3 - Onderweg naar Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu

Maandag dag 3 - Onderweg naar Krakau

Door: Jochem

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Juli 2014 | Polen, Krakau

Na een flinke wandeling volgepakt met al ons hebben en houden in de brandende zon komen we aan op Warschau Centraal. In de grote centrale hal zoeken we de reis op. Hmm 60 minuten vertraging al. Nicole gaat in de rij staan voor kaartjes, ja in de rij staan voor papieren kaartjes. Het is hier net alsof ze 30 jaar in de tijd hebben stilgestaan.

Op het station pas ik op de tassen, terwijl Nicole kaartjes haalt. Wat opvalt is dat ons gebruik van treinen heel anders is in Nederland. Het is hier echt een happening (zoals dat voor ons voor vliegen is). Mensen komen ruim van te voren, familie komt uitwaaien en de treinen bieden meer comfort en gastvrijheid. Als er treinen stoppen helpt het treinpersoneel met koffers, fietsen etc.
De treinen staan ook rustig 20 minuten stil op elk station. Heel anders dan bij ons, waar om de 3-4 minuten een nieuwe trein komt en gaat.

Veiligheid is in Polen een taboe. Ik zeg veiligheid maar misschien bedoel ik gebrek aan gezond verstand. Overal waar je kijkt lopen "beschadigde" mensen. Pleisters, verband, gips, zwachtels en ga zo maar door. Iedereen zo'n beetje heeft wel wat. Ook tijdens de treinreis was veiligheid schaars. Mensen hingen uit een (bewegende) trein, mensen liepen op het spoor waar onze trein reed met een kilometertje of 150 per uur. Maar even toeteren en men gaat aan de kant. Twee keer maakte de trein een noodstop. Joost mag weten waarom. Na 3 uur heen en weer geschut te zijn kwamen we aan in de volgende stad: Krakau - Laat maar zie wat je te bieden hebt!