Dinsdag dag 4 - kasteel op de Wawelheuvel - Reisverslag uit Krakau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu Dinsdag dag 4 - kasteel op de Wawelheuvel - Reisverslag uit Krakau, Polen van Nicole - WaarBenJij.nu

Dinsdag dag 4 - kasteel op de Wawelheuvel

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

22 Juli 2014 | Polen, Krakau

Vannacht, ondanks al lawaai in het hostel, door kunnen slapen. Daar had ik wel mijn oordopjes bij nodig. Zonder ontbijt de deur uit gegaan. Wel eerst een kopje koffie en thee gedronken.

Vandaag zijn we naar de oude binnenstad geweest. Om de binnenstad heen ligt een lang park (Planty). Hier hebben ze brede wandelpaden aangelegd, bankjes langs de paden gezet en groenvoorziening gemaakt. In tegenstelling tot de parken in Nederland, lopen/zitten ze hier niet op het gras, maar op de paden. Via de Planty zijn we naar het Wawelkasteel gelopen. Onder aan de berg, onder de kasteelmuur stond een standbeeld van een Waweldraak. Deze draak spuwt elk uur 'vuur'. Althans wij dachten hier iets van te kunnen zien. Werkelijk hoor je alleen veel gerommel, zie je niks en waarschijnlijk voel je als je er dichtbij staat alleen een warme wind passeren. Dit was een teleurstelling voor Jochem. Ik had hem mooi gemaakt met een verhaal over een draak die vuur spuwt op een berg. We zijn langs de buitenrand van het kasteel gelopen over een pad de Wawel heuvel op. Je had uitzicht over de stad en in de verte keek je op twee grote bergen uit.

Via het pad kwam je op de binnenplaats uit. Beneden bij het kasteel hebben wij kaartjes gekocht en op de binnenplaats bij een informatiedesk postzegels gekocht. Voor dit gebouw stond een maquette van het kasteel met de binnenplaats. We hebben een rondje gelopen over de binnenplaats. Ik heb foto's gemaakt van lantaarns. Ook van gebouwen natuurlijk. Het gebouw waar ook de informatiedesk gehuisvest was, zag er pittoresk uit van buitenaf. De hele muur was bedekt met klimop. Het gaf de binnenplaats een romantisch uiterlijk.

Na het kasteel met zijn binnenplaats bewonderd te hebben, zijn we terug gegaan naar de oude binnen stad. Hebben we een ijsje op een muurtje uitkijkend op het 'main market square' gegeten. Op dit plein stond ook de 'Cloth Hall'. In dit gebouw stonden veel souvenirs kraampjes op een rij. Aan de achterkant van het gebouw stond een blauw huis wat mijn aandacht trok. Onderweg naar het Planty hoorden we een golfkar met een Nederlandssprekende gids door de luidspreker naderen. De Nederlandse taal hoor je niet vaak voorbij komen in Polen. We werden er dan ook nieuwsgierig van en besloten de golfkar met Nederlanders stiekem te volgen. Achter de gids aangesneld belandden we in een kerk met schilderingen op het plafond. Interessant om mee naar binnen te gaan om een kijkje te nemen, anders waren we er gewoon voorbij gelopen.

Weer in het park aangekomen moest ik ondertussen plassen. Gebouw gevonden, bleek ik via de verkeerde trap naar beneden te zijn gegaan. Stond ik aan de mannen kant. Toiletjuffrouw zei van alles tegen me, alleen verstond ik er niks van. Moest door hun hokje over de schoot van een andere vrouw met ingehouden buik naar de andere kant - de vrouwenkant. Pas toen ik via de trap omhoog liep en achterom keek op het bordje snapte ik het. Dat hele bord had ik in alle haast gemist.

We zitten nu op een bankje in het park - de Plenty. Voor ons zitten twee Poolse vrouwen wat te drinken. Op de grond - in het zicht - staat een fles cola en in een tasje - verstopt onder de bank - hebben ze een fles sterke drank. Het bekertje vullen ze met Cola en gieten er vervolgens stiekem wat drank bij. Ze vervolgen onschuldig hun gesprek alsof er niks heeft plaatsgevonden

We hadden vanmiddag beiden hoofdpijn, ons avond eten bestond dan ook uit een delivery pizza. De man van de receptie heeft de bestelling voor ons gedaan. Hij gaf al aan dat ze hem van alles over de bestelling zouden vragen. Al grinnikend en een aaltal keer tak ('ja') te zeggen bestelde hij de pizza. Nog geen half uur later werd het al bezorgd. Aan de telefoon hadden ze 45 minuten gezegd. We liepen net de trap af richting de receptie, toen we receptieman al de trap op zagen komen met een pizzadoos in zijn hand. BBQ-chicken pizza was bij een paar happen super pittig, mijn mond stond ervan in brand.

Na de pizza hebben we een potje gekaart, de was opgehaald die ik er voor het eten in had gedaan (voor 5 zloty = €1,25) en informatie + reis opgezocht naar Auschwitz!

Helemaal vergeten: super lekker geluncht bij een Fransrestaurant "Le Petit Frans". We bestelden een sandwich Poulet - kip met tomaat, sla en mayonaise.
Sfeervol restaurant, heerlijk eten en goed ingericht. Het personeel was vlot, jong en professioneel. Voor het eerst dat we zo lekker gegeten hebben in Polen. Wie weet gaan we er nog een keer lunchen. Zeker de moeite waard om de tentjes waar je wél lekker gegeten hebt te onthouden als je op reis ben in Polen.